<!-- --><style type="text/css">@import url(https://www.blogger.com/static/v1/v-css/navbar/3334278262-classic.css); div.b-mobile {display:none;} </style> </head><body><script type="text/javascript"> function setAttributeOnload(object, attribute, val) { if(window.addEventListener) { window.addEventListener('load', function(){ object[attribute] = val; }, false); } else { window.attachEvent('onload', function(){ object[attribute] = val; }); } } </script> <div id="navbar-iframe-container"></div> <script type="text/javascript" src="https://apis.google.com/js/plusone.js"></script> <script type="text/javascript"> gapi.load("gapi.iframes:gapi.iframes.style.bubble", function() { if (gapi.iframes && gapi.iframes.getContext) { gapi.iframes.getContext().openChild({ url: 'https://www.blogger.com/navbar.g?targetBlogID\x3d5425509509891045753\x26blogName\x3dsulfat\x26publishMode\x3dPUBLISH_MODE_BLOGSPOT\x26navbarType\x3dBLUE\x26layoutType\x3dCLASSIC\x26searchRoot\x3dhttp://sulfat.blogspot.com/search\x26blogLocale\x3den_US\x26v\x3d2\x26homepageUrl\x3dhttp://sulfat.blogspot.com/\x26vt\x3d429102403300373812', where: document.getElementById("navbar-iframe-container"), id: "navbar-iframe" }); } }); </script>

Hari Raya ke-7

Monday, September 28, 2009


UCAPANIKHLAS DARIPADA

Labels:

posted by sulfat
1:30 AM

1 comments

Ilmuwan Palsu

Sunday, September 27, 2009


Sedikit petikan berita yang dipetik dari bhonline berkaitan isu di atas:

Ahli Parlimen Pasir Gudang itu berkata, dalam era teknologi maklumat ketika ini, kenyataan Rais yang mudah tersiar di seluruh dunia itu dikhuatiri akan menimbulkan persepsi yang tidak baik kepada sektor pengajian tinggi negara. Sehubungan itu, beliau meminta Rais menjelaskan secara terperinci kenyataannya itu dan menurutnya beliau akan merujuk perkara itu pada mesyuarat Kabinet, Rabu depan.

AKU | Dalam era teknologi maklumat ketika ini, macam-macam yang boleh dilakukan dan bukan setakat menimbulkan persepsi seperti yang didakwa. Even, tanpa teknologi canggih sekalipun, penipuan memang sudah sedia bermaharajalela di mana-mana. Dalam konteks palsu ni, negara kita sudahpun melahirkan rasul palsu yang kini mengaku kesalahannya. Selain itu, aku tengok gelaran Datuk juga semakin ramai dan kelihatan sangat mudah untuk dimiliki tanpa perlu banyak menabur jasa dan bakti kepada pertiwi. Wang palsu, produk palsu, berita palsu, link bank palsu, pakar perubatan palsu, pengakuan palsu, artikel palsu, dokumen palsu, surat sakit palsu, dakyah palsu, serba-serbi palsu juga makin bercambah dan semua ini memangsakan ramai rakyat tulen negara ini. Akhirnya yang palsu kelihatan lebih tulen daripada yang tulen, dan apa yang perlu kita jaga hanyalah pandangan orang atau masyarakat....itu yang perlu dijaga. Kita lebih risau dan takutkan pandangan orang terhadap kita sedangkan jelas kita sudah buat salah.Teringat pada sedikit perbualan di awal Syawal baru-baru ni, Macam mana dia boleh dapat title tu? apa sumbangannya? Kalau darjat yang setinggi itupun boleh dijual beli, ni kan lagi benda-benda lain?apa lagi benda yang ndak boleh di beli?Mana SPRM? Kembali semula kepada tajuk, tanpa pemalsuan, sememangnya negara kita sudah melahirkan ramai ilmuwan yang disegani seantero bumi, pusat penghasilan ilmuwan dalam negara juga terus bertambah. Menurut Henry Ford Sesiapa yang berhenti belajar akan menjadi tua walaupun berusia 20 tahun. Sesiapa yang terus belajar akan sentiasa muda meskipun berusia 80 tahun kerana mindanya sentiasa subur dan segar. Kesian pula dekat mereka yang selayaknya mendapat pekerjaan tetapi dinafikan dengan orang palsu dengan kelulusan palsu. Bagaimana sekiranya golongan pemimpin masa mendatang yang mentadbir dengan ilmu palsu yang dimiliki? Kalau iya pun mau buat palsu, buatlah gigi palsu , kaki palsu yang banyak manfaat kepada orang yang memerlukan. Akan tetapi, petikan artikel di atas disangkal kerana ICT bukan hanya pencetus sensasi, bahkan juga pencetus pemalsuan di pelbagai agensi.Ini bukan basah basi.

Labels:

posted by sulfat
11:30 PM

1 comments

dan Ramadhan pun berlalu....

Friday, September 18, 2009


Masih di takuk lama
aku ndak pernah berubah
malam-malam terakhir yang dikejari
masih seperti sebelum ini
hadir dan mangkir
aku tau yang pahala akan terukir
dan Ramadhan pun berlalu
aku tetap begitu...selalu

Walau aku masih begini
Banyak yang perlu disyukuri
perubahan menakjubkan berlaku di sekelilingku
aku bangga berada dalam lingkukanMu
di kala malam menjadi satu per tiga
aku hapus dalam jelaga
juga hapus ditelan karam
dan akan hapus dalam
semua
dan Ramadhan pun berlalu
aku mahu jadi begitu




KARAMHANGUS


MATAKU MEMBANJIR RINDUKU KEHENDAKNYA
HATIKU MEMBAKAR DI API
NAFSUNYA
DALAM SEMUA AKU HAPUS
DALAM BANJIR KARAM DALAM API
HANGUS

song&lyrics_by_sulfat


Labels: ,

posted by sulfat
5:36 AM

1 comments

Bukan mengeluh, bukan juga tidak bersyukur....

Friday, September 11, 2009


” Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor semasa pertemuannya dengan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dan Menteri Kewangan Kedua, Datuk Ahmad Husni Mohd. Hanadzlah baru-baru ini.

‘‘Ya, saya ada timbulkan pada Perdana Menteri dan Menteri Kewangan Kedua supaya jika dapat dipertimbangkan (pembayaran bonus) dan mereka senyum sahaja.

‘‘Saya yakin senyuman yang diberikan itu akan membawa kegembiraan kepada kakitangan kerajaan yang dijangka menyambut Hari Raya Puasa pada 20 September ini,” katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.” Utusan online.


A: Rasa-rasanya tahun ni dapat bonuskah?

B: Sudah semestinyalah, kan "Rakyat didahulukan......"

A: Kalau cakap serupa bikin oklah....

C: Pernah dulu bonus masuk mengejut, pigi ambil gaji tengok-tengok ada tambahan...

A: Harap-harap adalah....

Kakitangan Kumpulan Sokongan Terima RM500.00

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak hari ini mengumumkan pemberian khas kewangan RM500 untuk 860,000 penjawat awam kumpulan sokongan.


Bayaran itu akan dibuat dua kali iaitu RM250 dibayar sebelum Aidilfitri manakala bakinya pada bulan Disember.

"Keputusan ini diambil setelah mengambil kira kebajikan kakitangan awam dalam kumpulan ini terutama bagi meringankan beban kos persediaan musim perayaan dan juga persediaan persekolahan pada hujung tahun ini," katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Najib berkata implikasi kewangan kepada kerajaan bagi bayaran itu adalah sebanyak RM430 juta. Bernama.

A: Ada bonuskah?

C: Ada....tapi dianggap bantuan khas....500 dua kali bayar....

A: Kalau ndak silap aku, kita ndak layaklah....kumpulan sokongan jak yang dapat.

C: Iyakah?! Dapatlah, berita cakap semua kakitangan kerajaan dapat!

A: Kena terima hakikat, ndak dapat pun ndakpa, yag penting kita masih boleh terus bernafas di bumi 1Malaysia ni....

B: Bonus tak dapat takpe, raya mesti kena sambut jugak.

C: Ingatkan minyak naik harga untuk tampung bonus kita!

A: Syukurlah, walau ndakda bonus, kita government servant ni masih kira beruntung berbanding pekerja lain di sektor yang lain, loan pun boleh sampai 200K sekarang...

B&C: Terpaksa berhutang untuk cover bonus yang tak dapat demi beraya sakan...hehehe


Jadi, raya tahun ni kakitangan kerajaan(bukan semua) akan mendapat RM250. Bersyukurlah kakitangan kerajaan kerana gaji sekarang sudah boleh dikira besar. Manakala peneroka Felda pulak dapat duit raya RM300.

AKU | Masih setia menunggu bajet 2010 nanti.

Labels: ,

posted by sulfat
7:24 AM

2 comments

Rasional atau Emosional

Saturday, September 5, 2009


Apa yang mereka dapat setelah membakar bendera Malaysia?

1. Kesemua budaya yang mereka dakwa hak cipta terpelihara mereka akan dipulangkan.
2. Kesemua TKI akan dinaikkan tangga gaji dan tidak akan didera.
3. Kesemua pelajar Malaysia yang menuntut di UGM dan university yang lain dipulangkan ke Malaysia.
4. Lagu Negaraku perlu digantikan dengan lagu ciptaan rakyat Malaysia.
5. Kesemua PATI perlu dijaga maruah mereka sebelum dihantar pulang.
6. Nusantara hanya terdiri daripada Indonesia sahaja.
7. Malaysia menggunakan bahasa baharu.
8. Membakar semangat juang rakyat Indoenesia agar memerangi Malaysia.
9. Kesemua lagu, drama dan hasil ciptaan rakyat Indonesia tidak ditayang, dikumandangkan di Malaysia. (Aku paling setuju terutama dramanya)
10. Kesemua tuntutan mereka terhadap Malaysia berjaya.

Apa komen rakyat Indonesia yang matang terhadap isu ini?

1. Khadea | 04.09.2009 10:20
Kita tidak bisa menyalahkan malasia yg perlu tindak pemimpin kita,kenapa diam saja seolah-olah kasus ini sepele,mungkin pemimpin kita diam-diam sudah menjual bangsanya kenegri jiran itu mangkanya ko pada diam dan enggak mau bertindak.mungkin lagi menunggu hasil jarahanya dan mabur meninggalin negri kita
2. Sabari | 03.09.2009 10:29
Saya kira rakyat Indonesia sudah tidak tahu harus berbuat apa agar malaysia segera sadar. Demo di jalan-jalan dan di kedubes malaysia sudah berkali-kali, tapi malaysia acuh saja tidak mau mendengar, malah kejadian pencurian dan pelecehan terhadap indonesia berulang-ulang. malaysia memang tidak punya telinga apalagi hati. Ternyata malaysia baru bereaksi dengan pembakaran bendera. Tapi apakah pencurian dan penghinaan yang mereka lakukan akan berakhir?
3. SABAR SUBUR | 02.09.2009 20:37
KITA SUDAH BAKAR BENDERA MEREKA BESOK2 HATI KITA HARUS SIAP KALAU MEREKA BAKAR MERAH PUTIH, MAU?, NAH MAKANYA HATI BOLEH PANAS TETAPI AKAL HARUS TETAP SEHAT, OH INDONESIA I LOVE YOU FULL !!.
4. Ahmad | 02.09.2009 13:18
Sori, bukan mau dukung si tukang catut budaya orang. Tentang demonya, jangan pake bakar bendera lah... Kita harus tetap punya rasa hormat bangsa lain. tetang penyiksaan TKI, salah kita juga ngirim tenaga kerja di sektor informal. Posisi TKI kita memang terlalu lemah dihadapan majikan. Tentang pencuria budaya... Capek ya ngadepin orang2 nggak punya sopan santun.
• djadja kosnendar, Selasa, 1-September-2009
Sungguh gagasan Pak Amin adalah gagasan orang yang berpandangan sangat matang. Alangkah indahnya kalau Pak SBY merespon gagasan ini. Sedih rasanya melihat sesama saudara berselisih ingat masalah Aceh...Jangan mencari perselisihan baru.. hati boleh panas kepala tetap dingin...Tidak ada masalah yang tidak bisa diselesaikan secara damai...Maaf kepada saudara-saudara yang ngompori masalah ini...Tolong hentikan...

Apa komen rakyat Indonesia yang tidak matang terhadap isu ini?

• ito, Jumat, 4-September-2009
Hai Malaysiaku jangan sok menjadi pahlawan, mengaku memberi kerja ke para TKI, kau ni taunya cuma bayar TKI dengan harga murah, terus kau injak2 harga diri mereka...KAMI mampu tenggelamkan pulau malaysia hanya dengan air kencing. Kami boleh kirim semua orang Indonesia ke Malaysia untuk kencing...saya yakin Malaysia akan tenggelam dalam air kencing...HAHAHAHA

Apa pendapat pemimpin Indonesia yang rasional?

Padang: Presiden Susilo Bambang Yudhoyono sebaiknya membentuk dewan persahabatan Indonesia-Malaysia. Dewan tersebut bertugas meminimalisir perseteruan antar kedua Negara. Saran ini disampaikan mantan Ketua MPR Amien Rais ketika menghadiri acara pembekalan anggota legislatif Partai Amanat Nasional di Padang, Sumatra Barat, Selasa (1/9).

Menurutnya, masalah yang terjadi antara kedua negara harus diselesaikan dengan kepala dingin, bukan dengan emosi. Masalah karya budaya Indonesia yang diakui Malaysia, seperti Tari Pendet dan Reog Ponorogo, harus segera diselesaikan. Amien mengatakan bangsa Indonesia juga membawakan beberapa tari dari luar negeri. Satu di antaranya yakni tari Barongsai atau tari Ramayana yang berasal dari China. Namun negara tersebut tidak mempermasalahkannya.

Amien mengaku telah bertemu dengan SBY untuk membicarakan usulan tersebut. Selain itu, Amien meminta tokoh-tokoh agama maupun masyarakat untuk berupaya mengurangi elemen emosi masyarakat dan menghindarkan sikap spontan terkait permasalahan dua negara ini. “Bukankah Malaysia dan Indonesia adalah Negara yang serumpun,” ujar Amien.(***/RIZ/Bonar Harahap)

DENPASAR - Parade Budaya Nusantara di Jembrana, Bali kembali digelar. Yang menarik, meski Malaysia kini tengah gencar dihujat masyarakat Indonesia, festival di ujung barat Pulau Dewata itu diikuti oleh delegasi negeri Jiran itu.

Keikutsertaan Malaysia diharapkan dapat kembali memperbaiki hubungan kedua negara, setelah negara tetangga itu mengklaim tari Pendet dalam iklan pariwisatanya. "Ini suatu kehormatan. Dari empat negara yang diundang, Malaysia justru yang hadir," kata Menteri Kebudayaan dan Pariwisata Jero Wacik usai membuka parade, Selasa (1/9/2009).

Kontingen Malaysia sendiri mengirimkan enam peserta putra-putri. Di sepanjang jalan yang menjadi rute parade, mereka mempertunjukkan tari kreasi sembari melambaikan tangan kepada masyarakat. Mereka juga membagikan bendera Malaysia ukuran kecil kepada warga yang menonton.

Terkait tari Pendet yang muncul dalam iklan pariwisata Malaysia, Jero Wacik menegaskan bahwa negara tetangga itu sudah mengakui itu merupakan produk budaya asli Bali. Menteri asal Bali ini juga menyayangkan aksi protes yang berlebihan terhadap Malaysia. "Apalagi Malaysia dengan tegas sudah menyatakan tidak mengklaim tarian itu," imbuhnya.

Dia juga berharap, Parade Budaya Nusantara dapat ikut mendongkrak kunjungan wisatawan, pasca ledakan bom di Mega Kuningan, Jakarta, Juli lalu. Kehadiran kontingen negara lain seperti Malaysia, lanjut dia, menunjukkan bahwa Indonesia aman untuk dikunjungi wisatawan.

Parade Budaya Nusantara dalam rangka HUT ke-144 Negara, ibukota Kabupaten Jembrana sendiri diikuti oleh 23 daerah di seluruh nusantara. Kali ini tema yang diangkat yakni "Bhinneka Sandi Adnyana" yang berarti keragaman menuju satu tujuan. (Miftachul Chusna/Koran SI/ded)

Apa pula pendapat anda tentang petikan ini?

SOLO - Lagu kebangsaan Malaysia bertajuk ?Negaraku' yang diyakini sebagai lagu ?Terang Bukan' saat ini masih menjadi perdebatan. Lagu tersebut kabarnya sengaja diberikan Presiden Soekarno kepada Malaysia sebagai hadiah kemerdekaan.

Hari ini, anak kandung Syaiful Bahri, pencipta lagu Terang Bulan, mendatangi Kantor Perum Lokananta di Jalan Ahmad Yani, Solo. Pria bernama Aden Bahri ini tiba didampingi saksi sejarah bernama C Soebroto.

"Kedatangan kami ke sini untuk memastikan bahwa lagu kebangsaan Malaysia berasal dari lagu Terang Bulan yang diberikan oleh Bung Karno untuk Malaysia," ujar Aden kepada wartawan, Rabu (2/9/2009).

Hal senada juga dikatakan pria yang pertama kali memutar lagu tersebut di Jakarta, C Soebroto. Menurutnya, saat itu Malaysia sebenarnya ingin meminta dibuatkan lagu oleh Gesang. Namun, dari lagu yang diciptakan Gesang tidak ada yang cocok.

"Ful, sudah lagu Terang Bulan itu kasih saja sama Malaka (Malaysia) untuk hadiah kemerdekaan," tegas Presiden Soekarno kala itu sebagaimana yang ditirukan C Soebroto.

Atas kejadian ini, keluarga Syaiful Bahri berencana menuntut agar Malaysia tidak lagi menyanyikan lagu tersebut. Tuntutan ini rencananya akan disampaikan langsung kepada pemerintah Malaysia dalam waktu dekat ini.

"Itu murni ciptaan Syaiful Bahri, bukan pemberian dari Inggris atau Prancis sebagaimana yang diberitakan selama ini. Lagu ini juga bukan lagu adat dari Sumatera," pungkas C Soebroto. (Bramantyo/Trijaya/teb)

Apa kata pemimpin Malaysia?


PUTRAJAYA: Stop blaming Malaysia. It was Discovery Channel which wrongly included a Balinese dance in a clip to promote a documentary series on the country.

Deputy Prime Minister Tan Sri Muhyiddin Yassin said the channel had clarified that it was the maker of the clip and apologised for wrongly showing the dance.
He added that the Tourism Ministry and Tourism Malaysia were in no way involved in the production of the promotional video that was aired by the Discovery Channel and they were unaware that the traditional dance from Indonesia had been used.
“The explanation by the Discovery Channel should be accepted and I hope the matter (protests against Malaysia for the use of the dance in the video) will not drag on,” he told a press conference after chairing the Cabinet committee meeting on tourism here yesterday.

AKU | Salute dengan reaksi Malaysia dalam isu ini, ramai maklum yang isu ini sengaja diprovokasikan oleh pihak media Indonesia, walaupun rasa panas terluka dengan aksi bakar Jalur Gemilang, tetapi tetap tenang dan faham yang rakyat Indonesia yang matang tidak akan mudah diperkotak-katikkan dengan sikap adu-domba pihak media mereka. Jelas sekali Discovery Channel telah memohon maaf kerana terselit video tarian berunsurkan Bali selain pembikinan video tersebut yang tiada kaitan dengan kerajaan Malaysia. Kenapa rakyat Indonesia masih tidak faham situasi sebenar? Kita tidak pernah claim tarian tu kita yang punya. Salute juga kepada rakyat Indonesia yang tidak mengelaim Singapura meniru bendera mereka, begitu juga dengan negara Poland. Salut kepada Negara Cina dan India yang tidak memperbesar-besarkan isu budaya mereka yang dibawa ke Malaysia, begitu juga dengan Negara Portugal, yang mana budayanya masih kekal dan subur di negeri Melaka. Salut kepada rakyat Indonesia sekali lagi kerana faham yang rakyat mereka merupakan antara kaum awal yang sampai ke Malaysia justeru secara langsung membawa bersama budaya dan adat resam mereka. Secara umumnya, kita sama-sama mewarisi adat resam dan budaya ni dari zaman emas Hindu dan Buddha melalui epic Mahabhrata dan Ramayana. Menyelinap masuk ke Indonesia sejak zaman Srivijaya sebelum Islam tersebar ke nusantara melalui Majapahit. Jelas di sini menunjukkan yang budaya Tari Pendet dan Reog Ponorogo seperti dakwaan Indonesia milik mereka juga adalah warisan daripada ajaran Hindu dan Buddha. Rasional dan emosional, yang mana pilihan anda?

Labels:

posted by sulfat
6:59 AM

1 comments

Titik-Titik Perjuangan-Trailer



AKU | Walaupun dalam keadaan cemas dan sakit dipukul oleh tentera Jepun, askar Melayu masih mampu tersenyum.

Labels:

posted by sulfat
12:00 AM

2 comments

Titik-Titik Perjuangan

Wednesday, September 2, 2009


Sebuah lakonan santai untuk subjek BM Ting. 4
Trailer: 5 September 2009
Full Version: 16 September 2009



SINOPSIS | Pegawai berbangsa Melayu bertugas dengan Inggeris. Dia datang ke kampung untuk menangkap orang-orang kampung yang cuba menentang pemerintah Inggeris. Penentang-penentang tersebut cuba menuntut kemerdekaan. Pegawai Melayu itu memperlekeh kemampuan orang-orang kampung dengan mengatakan mereka jauh ketinggalan. Oleh itu, mereka dikatakan tidak layak menuntut kemerdekaan. Walau bagaimanapun, terdapat segelintir masyarakat kampung yang menyokong Inggeris. Pemerintah Inggeris diambil laih oleh pemerintah Jepun. Pada waktu itu, ramai rakyat yang hidup menderita. Apabila Inggeris mula berkuasa semula, kemerdekaan Tanah Melayu telah dijanjikan mereka. Selepas merdeka, pegawai tersebut datang semula ke kampung itu dan melaungkan kemerdekaan. Orang kampung tidak menyahut seruannya pada mulanya. Pegawai itu insaf dan berharap orang-orang kampung bekerjasama dengannya untuk membangunkan negara.
PERSOALAN | Pemikiran Semangat nasionalisme dalam diri rakyat telah dibangkitkan oleh pemerintah Inggeris dan Jepun. Rakyat menuntut kemerdekaan negara.
PENGAJARAN | •Kita hendaklah mengutamakan kepentingan bangsa, agama, dan negara lebih daripada kepentingan diri sendiri. •Kita hendaklah mematuhi peraturan hidup bermasyarakat dengan mengamalkan sikap saling menghormati dan menyanjung tinggi apa-apa hasrat yang terpuji. •Kita hendaklah mempertahankan apa-apa pendirian kita dalam apa-apa juga keadaan. Usah terpengaruh dengan pendapat orang lain. •Kita tidak harus meremehkan orang yang kita anggap lemah.

A K U | 1. Pelakon sedaya upaya membawa watak sebaiknya walaupun sangat kurang dari segi persediaan terutama peralatan. 2. Pelakon berada di kelas H yang bersemangat tinggi untuk menjayakan drama. 3. Sesuai buat rujukan tambahan subjek tersebut. 4. Kembali ke PENGAJARAN yang terakhir di atas.5. Tahniah kepada semua pelakon yang bertungkus-lumus mahu berlakon walau banyak kekurangan sana dan sini. 6. Bangga dengan semua pelajar kelas tersebut.

Labels: ,

posted by sulfat
12:00 AM

2 comments